۴ دلیل مهم برای اینکه از سایت های فریلنسری استفاده کنید

در این مقاله از مجموعه مقالات راهنمای فریلنسری الیکسیا، ۴ دلیل مهم برای اینکه از سایت های فریلنسری استفاده کنید را با شما در میان می گذارم. برای ملموس کردن ماجرا کمی هم از تجربیات شخصی خودم در دنیای فریلنسری برایتان خواهم گفت و البته سعی می کنم از حوصله تان خارج نشود.

چالش های دنیای فریلنسری

وقتی برای اولین بار تصمیم می گیرید وارد دنیای فریلنسری بشوید، ممکن است کمی سردرگم بمانید و دقیق ندانید که باید از کجا شروع کنید. من فعالیت خودم را از آگهی های استخدام سایت ایستگاه شروع کردم. اولین پروژه ای که به عنوان فریلنسر گرفتم ترجمه زیرنویس فیلم بود که دو سه سالی به آن مشغول بودم و خوشبختانه کارفرمای خوش حسابی هم داشتم و از نظر تسویه حساب و پرداخت درآمد به مشکلی برنخوردم.

بعدها از طریق آگهی ها و بخش استخدام فروم ها و گودر و… با وب سایت ها و گروه های زیادی آشنا شدم و کار کردم. اما یک مشکل بزرگ سر راه فعالیت فریلنسری من وجود داشت: چگونه به کارفرمایی که هیچ شناختی از او ندارم اعتماد کنم؟ چگونه مطمئن باشم بعد از انجام پروژه درآمد توافق شده را سر موعد مقرر دریافت می کنم؟

مزایای استفاده از سایت های فریلنسری

دردسرتان ندهم، دو سه مرتبه پروژه هایی را انجام دادم که کارفرما در شهر دیگری ساکن بود و به او دسترسی نداشتم. آخر ماه که رسید کارفرما به بهانه های مختلف از پرداخت وجه سرباز زد و الآن تقریباً ۷، ۸ سالی از این ماجراها می گذرد. جدای از این بحث و کارفرماهایی که به نوعی کلاهبردار بودند، کارفرماهایی هم که به آنها اعتماد داشتم، گاهی به دلایل مختلف نمی توانستند سر موعد مقرر وجه را پرداخت کنند. تمام این ها باعث سرخوردگی من می شد و گاهی از کار کردن باز می ماندم.

بالأخره سال ۹۳ بود که با پونیشا آشنا شدم. پونیشا یک سایت فریلنسری ایرانی است که پرترافیک ترین و پر پروژه ترین و فعالترین سایتی است که تابحال در این زمینه با آن برخورد داشته ام. در پست های بعدی مفصل درباره پونیشا و سایر سایت های فریلنسری که با آنها کار می کنم (مانند پارسکدرز، انجام میدم و…) توضیح خواهم داد. فعلاً می خواهم به طور کلی بگویم چرا بهتر است در ابتدای راه حتماً از این وب سایت ها استفاده کنیم.

الف. ایجاد پرداخت امن یا مبلغ ضمانت

در اکتر سایت های فریلنسری مفهومی تحت عنوان پرداخت امن یا مبلغ ضمانت وجود دارد. منظور از پرداخت امن مبلغی است که کارفرما به عنوان پیش پرداخت انجام پروژه به سایت پرداخت می کند. فریلنسر باید تنها بعد از ایجاد پرداخت امن یا پرداخت مبلغ ضمانت انجام پروژه را شروع کند. معمولاً هم توصیه می شود مبلغی که به عنوان پرداخت امن تقاضا می کنید متناسب با میزان کاری باشد که در هر مرحله تحویل می دهید.

راهنمای فریلنسری - پرداخت امن یا مبلغ ضمانت

به این شکل اگر کارفرما وسط کار از انجام پروژه منصرف شد، بعد از درخواست داوری یا حل اختلاف، حداقل هزینه کاری را که تا آن زمان انجام داده اید دریافت می کنید.

ب. نقد بودن درآمد

علاوه براین کارفرما موظف است به محض اتمام پروژه و تأیید نتیجه مبلغ را آزاد کند تا بعد از کسر پورسانت سایت وارد حساب کاربری شما بشود. اگر ساز و کار پیش بینی شده توسط سایت ها را رعایت کنید، احتمال اینکه نتوانید بعد از انجام پروژه هزینه ی مورد توافق را دریافت کنید تقریباً به صفر می رسد. علاوه براینکه می دانید به محض تحویل پروژه درآمدتان را دریافت می کنید. این مسئله بخصوص در شرایط فعلی که نرخ ها روزبروز تغییر می کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

راهنمای فریلنسری - نقد بودن درآمد

به عنوان مثال من دو ماه پیش خارج از سایت های فریلنسری برای یک کارفرما یک انیمیشن ترجمه کردم. ما روی ۳۰۰ هزار تومان توافق کرده بودیم. وقتی کارفرما بعد از دو ماه هزینه را پرداخت کرد، ارزش آن مبلغ تقریباً نصف شده بود. یعنی حتی با احتساب پورسانتی که سایت برای خدمات خودش کثر می کند، باز هم استفاده از آن می توانست به نفع من باشد. پس یکی دیگر از مزایای اصلی استفاده از وب سایت های فریلنسری به اصطلاح “نقد بودن” درآمد است.

ج. ایجاد روزمه و گردآوری سوابق در یک صفحه

در کنار مزایایی که تا اینجا برشمردیم، مسئله ی دیگری هم وجود دارد و آن درج سوابق شما در صفحه پروفایل تان است. در اکثر سایت ها بعد از انجام موفق پروژه ها برای آنها امتیاز می گیرید. این امتیازات و نظرات کارفرماهای قبلی در صفحه پروفایل شما درج می شوند و در صورت مثبت بودن به انتخاب پیشنهادهای بعدی شما توسط کارفرمایان جدید کمک می کنند.

راهنمای فریلنسری - ایجاد رزومه

از طرف دیگر کارفرمایی که برای اولین بار به طور مستقیم با او کار می کنید ممکن است شناختی از سوابق و تجربیات مثبت شما نداشته باشد. اما او هم می تواند با مراجعه به صفحه پروفایل شما در سایت های فریلنسری در جریان فعالیت های قبلی شما و نظرات کارفرماهای سابق قرار بگیرد.

د. آشنایی با ترندها و جریان های روز

آخرین مزیت سایت های فریلنسری که می خواهم به آن اشاره کنم، آشنایی با ترندها و جریان های روز است. وقتی در این سایت ها حضور پیدا می کنید و پروژه های درخواستی را دنبال می کنید، بیشتر با فضای روز کسب و کارهای مرتبط با مهارت خودتان آشنا می شوید. این نکته به خصوص می تواند برای فعالان عرصه ی کسب و کارهای آنلاین و دیجیتال مارکتینگ و همچنین برنامه نویسی بسیار مفید باشد.

 

متشکرم که تا انتهای این مطلب با من همراه بودید. در مطالب بعدی راهنمای فریلنسری الیکسیا قصد دارم فهرستی از معتبرترین و بهترین سایت های فریلنسری ایرانی را با شما به اشتراک بگذارم. علاوه بر این سعی می کنم هر یک از وب سایت های معرفی شده را جداگانه در قالب یک پست معرفی کنم و ویژگی های هر کدام را تک به تک بررسی کنم. در نهایت امیدوارم همگی روزهای فریلنسری پرباری در پیش داشته باشید.

2
دیدگاه بگذارید

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
جایینوبوکلت دانلود Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
بوکلت دانلود
Guest

جالب بود ! با سپاس از سایت خوب تان !

جایینو
Guest

از سایت خوب تان ممنونم ! جالب بود !