نقد فیلم انتقامجویان – روزنامه اعتماد

نقد فیلم «انتقامجویان» - روزنامه اعتماد

زمانی که با سایت «نقد فارسی» همکاری می کردم، اتفاق جالبی افتاد و روزنامه اعتماد بی اجازه و بااجازه تعدادی از نقد فیلم هایی را که برای این سایت ترجمه کرده بودم (بعضی به نام خودم و بعضی به نام خودشان) در صفحه سینمای جهان چاپ کرد.

بعد از گذشت این سال ها، شخصاً ایرادات زیادی را به آن ترجمه ها وارد می دانم. این نقد فیلم ها از اولین متونی بودند که ترجمه کردم و البته ترجمه نقد فیلم برای مترجمین باتجربه هم چندان آسان نیست.

قسمتی از متن نقد فیلم انتقامجویان

« انتقام جویان آنقدر محشر است که عملادهان ها را می بندد! نمایش پرجنب وجوش و بی پروایی است که به اندازه فیلم های «تغییرشکل دهندگان» صحنه های انفجار و اکشن دارد، اما به هیچ وجه مثل آنها یکنواخت و بی روح و آدم آهنی وار نیست. دست اندرکاران کمپانی مارول سال ها برای ساخت این فیلم مقدمه چینی کرده اند و با ساخت پنج فیلم که در حکم مقدمه یی برای محصول نهایی (این فیلم) به شمار می روند، زحمات زیادی متحمل شدند تا مخاطبان را با شخصیت های اصلی «انتقام جویان» آشنا کنند. این فیلم ها عبارتند از: «مرد آهنی»، «مرد آهنی۲»، «هالک شگفت انگیز»، «ثور» و «کاپیتان امریکا».

«انتقام جویان» می تواند نقص های احتمالی را که هر یک از این پنج مورد به عنوان یک فیلم مستقل به آن دچار بوده اند، جبران کند و لزوم ساخته شدن آنها را نیز توجیه کند. این فیلم به طور بالقوه توانایی آن را دارد که هم ژانر فیلم های ابرقهرمانی را دگرگون کند، و هم باعث نابودی آن شود. مثلا«انتقام جویان» معیار سنجش کیفیت این گونه فیلم ها را تغییر داده و در رده یی فراتر از فیلم های ابرقهرمانی پیشین قرار می گیرد.

اما مشکل کار اینجاست که تماشاگران بعد از تماشای یک فیلم برجسته و حماسی با این سطح، دیگر نتوانند هر کدام از قهرمانان خود را به شکلی جدا و در فیلمی دیگر تحمل کنند! مثلاوقتی شخصیت هایی مانند مرد آهنی، هالک، ثور، کاپیتان امریکا، بیوه سیاه و هاوکی همگی در یک داستان حماسی اینچنینی دور هم جمع شده اند، چطور می شود بعدا دوباره آنها را به شکل ابرقهرمان هایی مستقل و با گنجاندن یک یا دو شخصیت منفی، نشان داد و توجه مخاطب را جلب کرد؟»

دریافت نسخه پی دی اف از الیکسیا

مشاهده متن کامل در مگیران

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of